A Kecskeméti Áldozatsegítő Központot egyre többen ismerik, így hónapról hónapra több bajba került embert tudnak gyorsan és hatékonyan támogatni a kollégák. Ez többek között az elmúlt évek szervezeti változásainak köszönhető, így például annak is, hogy a központ fennállása óta folyamatosan erősödik a helyi civilekkel és az állami, önkormányzati szereplőkkel az együttműködés. Emellett nemcsak egyre több ember tapasztalja meg, hogy még a legnagyobb bajban is van segítség, de a támogatásoknak egyre szélesebb körét is tudják nyújtani a szakemberek.
Az Igazságügyi Minisztérium egyik kiemelt célja, hogy minél több helyen, és minél komplexebb szolgáltatáshoz jussanak hozzá az állami áldozatsegítési rendszer keretében az emberek. „Sokkal több bajbajutott embert tudunk elérni, így támogatni is, amióta elindult az áldozatsegítő központok országos hálózatának a kiépítése” – mondja ezzel összefüggésben dr. Barta Gábor. Márpedig a Kecskeméti Áldozatsegítő Központ koordinátorának nagy rálátása van erre a területre, hiszen közel két évtizede foglalkozik áldozatsegítéssel, jogi segítségnyújtással, és évek óta közreműködik az Áldozati Jogok Európai Hálózatának munkájában is. A kapcsolati erőszak esetében például – bár a bűncselekmények száma csökkent –, az elmúlt évek változtatásainak, fejlesztésének köszönhetően mintegy ötször annyi bajba került emberrel tudják felvenni a kapcsolatot, mint korábban. Hasonlóak az arányok az emberkereskedelem áldozatai esetében is. „A központ létrejöttének és a rendőrséggel való egyre szorosabb és jobb együttműködésnek köszönhetően sokkal eredményesebbé, hatékonyabbá vált a munkánk. Nem a bűncselekmények száma növekedett meg, hanem az általunk elért áldozatoké, azaz azoké az embereké, akiknek – a partnereinkkel együttműködve – segítséget tudunk nyújtani” – fejti ki a folyamat részleteit dr. Barta Gábor. Hozzáteszi: a kecskeméti központ kiváló kapcsolatot ápol a megyei kormányhivatallal és más állami szervekkel, valamint a térségben jelenlévő karitatív szervezetekkel is.
A kecskeméti szakemberek olyan helyzetekben is segítséget tudnak nyújtani, amelyekben a központba betérő, bajba került emberek elsőre nem is gondolnák. Akihez például betörnek, de nem éri fizikai erőszak, „csak” anyagi kár, ugyanúgy érezheti magát kiszolgáltatottnak és elesettnek – az ÁSK pszichológus munkatársa ilyenkor is rendelkezésre áll és segít. A kollégák akkor is segítenek, ha még nem történt feljelentés az adott bűncselekmény miatt – ilyen helyzetek gyakran alakulnak ki például a kapcsolati erőszak esetében. Ha a segítséget kérő ember szeretné, akkor persze a feljelentés intézésében is közreműködnek az ÁSK munkatársai.
Havi 70-90 új ügyfél jelentkezik a kecskeméti ÁSK-nál, és mellettük természetesen azon áldozatokkal is foglalkoznak az áldozatsegítők, akiknek a segítségnyújtási folyamata több hétig vagy hónapig is elhúzódik. „Az a célunk, hogy bizalmi kapcsolatot alakítsunk ki a tőlünk segítséget kérőkkel. Így tudjuk ugyanis a lehető leghatékonyabban támogatni őket” – mondja Barta Gábor.
A Bács-Kiskun megyei kollégák külön figyelmet fordítanak a legfiatalabb korosztályra. Alapvetően speciális osztályfőnöki órák keretében beszélgetnek a diákokkal, és az általános tájékoztatás mellett külön szót ejtenek az őket sajnos gyakran érintő bűncselekmény-típusról, problémáról: a közösségi média felületein megvalósuló zaklatásról is. Dr. Barta Gábor tapasztalatai szerint a Hétköznapi történetek podcast-sorozat erről a témáról szóló része valóban felkelti a fiatalok figyelmét, és nagyon tartalmas beszélgetések alakulnak ki velük erről az összetett és kényes kérdésről.
Kecskeméti Áldozatsegítő Központ
Elérhetőségek:
Cím: 6000 Kecskemét, Arany János utca 10.
Levelezési cím: 6000 Kecskemét, Arany János u. 10.
Telefon: +36-76-795-955
E-mail: askkecskemet@im.gov.hu
Nyitvatartás:
Hétfő: 8.00-18:00
Kedd: 8.00-17:00
Szerda, Csütörtök: 8.00-16:30
Péntek: 8:00-14:00
Éjjel-nappal hívható Áldozatsegítő Vonal: 06-80-225-225