Rablás nem csak az utcán történhet – Az online csalásokat úgy lehet elkerülni, ha minél informáltabbak vagyunk, tudatosabban cselekszünk

2023.05.04.

Az elmúlt évtizedekben a digitális világ térnyerésével egyre kényelmesebb lett az életünk, ma már egy pillanat alatt pl. milliós nagyságrendű utalásokat kezdeményezhetünk otthonról a fotelből vagy kint a szabadban egy park közepéről is. Ennek a felgyorsult életnek azonban vannak árnyoldalai is, melyet sajnos egyre többen tapasztalnak meg: az online csalások és átverések mennyisége növekszik. Az áldozatnak, mire észreveszi, hogy mi is történt, gyakran már forint milliók hiányoznak számlájáról. A bűnözők módszerei egyre kifinomultabbak, ezért segítségre is egyre több embernek van szüksége. Az Áldozatsegítő Központokhoz forduló, bajba került emberek számíthatnak kollégáinkra, azonban az is nagyon fontos, hogy mindenképpen megpróbáljuk elkerülni az átverést. Ennek érdekében az Áldozatsegítő Központ elindítja a KiberKedd tematikus sorozatot, hogy minél több olvasóban tudatosítsuk a kiberbiztonsági kockázatokat. 

Tavaly jött létre Magyarországon a KiberPajzs Edukációs Program, melynek célja az, hogy a programban részt vevő szervezetek olyan közös oktatási és kommunikációs tevékenységet végezzenek, melynek segítségével a lakosság „immunrendszerét” erősítik a potenciális, online térben elkövetett különböző csalások és átverések ellen. A pénzügyi tudatosságot erősítő programhoz az Igazságügyi Minisztérium márciusban csatlakozott.

Az online bűncselekményekkel kapcsolatos problémakör eléggé összetett, ezért felvilágosító üzeneteinket a társadalom széles rétegei számára szeretnénk eljuttatni, bár természetesen vannak kiemelt célcsoportok.

Az egyik leginkább sérülékeny csoport a fiatalabb korosztály. Nagy részük rendelkezik profillal közösségmédia-felületeken, és a 2020-ban kezdődött Covid-járvány és az azt kísérő karanténhelyzet meglehetősen rossz hatással volt rájuk. Az ő tájékoztatásuk az egyik legfőbb feladatunk, hiszen növekszik pl. a gyermekek sérelmére elkövetett online zaklatás, a cyberbullying. Ennek során az elkövetők megszégyenítik, megalázzák vagy valamilyen formában nevetségessé teszik áldozatukat, mely nagyon komoly traumatizáltságot eredményezhet a tizenévesek körében is. Ráadásul az elkövetőt is nehéz kézre keríteni, hiszen nehéz beazonosítani, hogy ki is van a másik oldalon. A szülők gyakran nem is tudnak a problémáról, mert a gyermek nem mer szólni az őt ért sérelemről. Ezért tartjuk lényeges kérdésnek, hogy az iskolákban tudjunk tematikus, felvilágosító órákat tartani az interneten való böngészés, vásárlás vagy ismerkedés veszélyeivel, és felhívjuk a figyelmet a gyanús, árulkodó jelekre.

A gyermekek, fiatalok fontos közvetítő szerepet is el tudnak látni, hiszen idősebb, az online bűnözéssel kapcsolatban talán nem eléggé tájékozott családtagjaikat, rokonaikat ők fogják tudni informálni az aktualitásokról, melynek szintén megelőző hatása lehet olyan kategóriák esetén, mint pl. az unokázós vagy a romantikus csalás. Az unokázós csalás esetén az elkövető a sértett unokájának, vagy annak ismerősének kiadva magát próbál pénzt kicsikarni az áldozattól. Ilyen esetben általában egy krízishelyzet, pl. baleset látszatát keltik. A romantikus csalás esetén pedig egy teljesen vadidegen, sokszor külföldi ember a közösségi médiát felhasználva vagy társkereső oldalakon keresztül, érzelmi manipulációval próbál közelebb kerülni áldozatához szerelmet színlelve, majd egy bizonyos idő elteltével egy fiktív problémára hivatkozva kísérel meg pénzt kicsalni a mit sem sejtő áldozattól.

Szintén a koronavírus-járvány következtében nőtt meg a különféle internetes és banki csalások száma. Az alapszituáció az, amikor egy megrendelt és kifizetett terméket nem küldenek el a vevőnek, vagy ha el is küldik, az vagy nem eredeti vagy rossz minőségű. Vannak azonban ennél jóval drasztikusabb esetek, amikor a banki adatokat csalják ki az áldozattól – akár adathalász e-mailek útján –, onnantól kezdve pedig másodpercek kérdése a pénz leemelése a számláról. Sajnos egyre több ilyen esettel kerülnek szembe az áldozatsegítő központok.

A KiberKedd sorozat célja az, hogy egy egészséges szintig szkeptikussá tegye a társadalmat az internetes tevékenységét illetően, főleg ami a vásárlást, ismerkedést és a banki műveleteket illeti. Vannak olyan alapszabályok, melyeket ha betartunk, nagy eséllyel el tudjuk kerülni az átverést, mint pl:

  • kizárólag a bank hivatalos oldaláról indítsunk utalást, más esetben ne adjuk meg a bankkártyánk adatait
  • ne kattintsunk gyanús e-mailekre, mert lehet, hogy csak az adatainkat akarják megszerezni
  • ne kattintsunk adatok frissítésére kérő linkre
  • ne válaszoljunk, főleg az adatainkat megadva rossz magyarsággal, vélhetően fordítóprogrammal lefordított szövegre
  • átverésre utal, ha a beérkezett e-mail arról szól, hogy egy nagyobb összeget nyert a címzett vagy hagytak örökül részére, az utaláshoz pedig szükséges megadni az adatokat
  • ne válaszoljunk, ha valaki pl. szervátültetéshez kér hozzájárulást, megadva a bitcoin pénztárcáját

Többek között ezekről a témákról lesz szó az Áldozatsegítő Központ által indított KiberKedden, hogy időben megakadályozzuk az átverési kísérleteket, időben felismerjük az elkövetési módokat, trendeket. 

Természetesen, ha mégis bekövetkezik a baj, az Áldozatsegítő Központok és Pontok munkatársai állnak mindenki rendelkezésére, hiszen mi az áldozatokért vagyunk!


szerző: ÁSK