Mindennaposak az internetes csalások

2023.03.03.

Nem könnyű ezekkel felvenni a küzdelmet, de aki nagy bajba kerül, kérhet segítséget az Áldozatsegítő Központoktól.

Egyre több az olyan csalás, amelyet az interneten követnek el a bűnözők. Sokszor csak a megrendelt, és már kifizetett árut nem küldik el a vevőnek, de gyakori az is, amikor kicsalt személyes adatokkal az emberek bankszámláját nullázzák le. Nem könnyű ezekkel felvenni a küzdelmet, de aki nagy bajba kerül, kérhet segítséget az Áldozatsegítő Központoktól – olvasható a delmagyar.hu oldalon.

„A koronavírus-járvány az internet felé terelte a bűnözőket, akkor szaporodtak meg jelentősen az internetes és a banki csalások” – mondta a Délmagyarországnak a szegedi Áldozatsegítő Központ koordinátora.

Kereszty Ágnes ezt azzal indokolta, hogy a megélhetési költségek emelkedésével mindenki igyekszik olcsóbban vásárolni, és az interneten sok, az átlagosnál olcsóbb ajánlat jelenik meg. A szakember szerint a bűnözők módszerei egyre kifinomultabbak, ami meglátszik azon is, hogy egyre többen fordulnak hasonló csalások miatt az Áldozatsegítő Központokhoz. A helyzet már odáig fajult, hogy kategorizálják a bűncselekményeket.

„Egyre jelentősebb az online piactereken elkövetett csalás. A Facebook Marketplace-ét használók több mint 17 százaléka számolt már be arról, hogy bűncselekmény áldozata lett. Ezen a platformon leginkább az a jellemző, hogy egészen egyszerűen nem küldik el a megrendelt, és már kifizetett terméket, ami sokszor nem is létezik” – mondta Kereszty Ágnes. Ha pedig mégis érkezik csomag, abban sokszor hamisítvány, vagy silány minőségű termék van.

A Szegedi Áldozatsegítő Központ épülete

Nagyon sok a bankkártyákkal való visszaélés is, ami a bankszámlák megcsapolásával jár. Ezek már komolyabb módszerek, a csalók sokszor a bankokéhoz kísértetiesen hasonló oldalakat készítenek, és úgy férnek hozzá a gyanútlan ügyfelek adataihoz. Ami viszont talán a legmegdöbbentőbb, hogy a társkereső oldalakon is egyre többen csalnak ki pénzt a behálózott áldozattól. Utóbbit többnyire külföldiek követik el, szerelmet ígérve veszik el a kiszemelt emberek pénzét.

Kereszty Ágnes szerint nagyon fontos, hogy szkeptikusan álljunk minden egyes internetes tevékenységhez, legyen az vásárlás, vagy éppen banki tevékenység. A legkönnyebben úgy lehet rájönni a csalásra, ha rossz magyarsággal van megfogalmazva például egy elektronikus levél, amelyben adatokat kérnek. Ráadásul ilyeneket a pénzintézetek nem is küldenek. A szakember szerint ha valami gyanúsnak tűnik, azonnal ki kell lépni az oldalról, és inkább le kell mondani egy vásárlásról, mint elveszteni a pénzt.

Nem könnyű ezekkel a csalókkal felvenni a küzdelmet, de aki nagy bajba kerül, kérhet segítséget az Áldozatsegítő Központoktól. Első lépésként persze a bankkártyákat kell letiltani, és rendőrségi feljelentést tenni. Utána pedig meg lehet keresni az Áldozatsegítő Központot, ahol érzelmi támaszt is kapnak az áldozatok. De ha valakinek a napi megélhetése kerül veszélybe egy átverés miatt, akkor pénzügyi segítséget is kaphat, természetesen bizonyos határokon belül.

A szegedi Áldozatsegítő Központ a Sólyom utcában található, és a 62/795- 141-es telefonszámon hívható.

Forrás: delmagyar.hu


szerző: ÁSK