Sokan nem gondolnák, de az iskolai bántalmazás bizony bármely közösségben előfordulhat. Hogyan ismerhetjük fel? Mit tehetünk, hogy megvédjük a gyermekeinket? Szakértőink erre is rávilágítottak a Hétköznapi történetek elemzésében.
Az Áldozatsegítő Központ különleges videópodcast-sorozatot indított, amely az áldozattá válás tipikus eseteit mutatja be neves színészek közreműködésével olyan történeteken keresztül, amelyek igazából mindannyiunkkal megeshetnek. A történetek után pedig szakértők elemzik a látottakat – az iskolai bántalmazás kapcsán dr. Tatár Erika, a Budapesti Áldozatsegítő Központ koordinátora és Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat Szóvivője tett fontos észrevételeket
Az iskolai bántalmazás három legfontosabb ismérve, hogy rendszeresen megismétlődik, szándékosan a másik bántására irányul, és a felek közti erőviszonyok egyenlőtlenek, emelte ki egyebek mellett dr. Tatár Erika. A szakember ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet: az iskolai bántalmazásnak akár az egész életre kiható következményei is lehetnek. Az áldozatban meggyökeresedhet a „nem tudnak segíteni”-érzés, hiszen azt érzékelte, hogy hiába látta az esetet több osztálytárs, értesült róla a pedagógus vagy a szülő, mégsem született hathatós megoldás a problémájára.
Persze az is jogos kérdésként merül fel: a felnőttek, a szülők honnan vehetik észre, ha ilyen probléma merül fel a gyermek életében? Győrfi Pál, aki maga is többgyermekes édesapa, kifejtette: a gyermek általában nem mer vagy nem akar erről beszélni, ám vannak árulkodó tünetek, ilyen például az étvágytalanság, az alvászavar, a befelé fordulás.
A szakemberek arra is felhívták a figyelmet: lehet, hogy a szülőnek vagy a pedagógusnak van egy-egy megoldási elképzelése, sokszor azonban ezek a sémák nem működnek – azaz szakemberre van szükség. Ha úgy érzi, környezetében egy gyermek ilyen eset érintettje, kérjen bizalommal segítséget az Áldozatsegítő Központokban vagy az éjjel-nappal ingyenesen hívható Áldozatsegítő Vonalon a 06 80 225 225-ös telefonszámon!