Répássy Róbert: az Igazságügyi Minisztérium a fogyasztóvédelem és áldozatsegítés révén kapcsolódik a kiberbiztonsághoz

2023.11.16.

Az Igazságügyi Minisztérium a fogyasztóvédelem és az áldozatsegítés révén is kapcsolódik a kiberbiztonsághoz – mondta Répássy Róbert, az Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára szerdán Budapesten.

Az államtitkár az online csalások visszaszorítása érdekében KiberPajzs elnevezéssel tavaly indított oktatási-kommunikációs program összegző konferenciáján elmondta: a szakmailag leginkább érintett szervezetek felismerték, hogy az online térben fenyegető veszélyeket csak együttműködve lehet elhárítani, ebben pedig nagy felelősség hárul az IM-re. Hozzátette, hogy a tárca a fogyasztóvédelmi tudatosságra nevelésen és a határozott fogyasztóvédelmi hatósági fellépésen keresztül, valamint a bűncselekmények és tulajdon elleni szabálysértések áldozatainak megsegítésén keresztül kapcsolódik a programhoz. Közölte azt is, hogy a fogyasztóvédelmi és áldozatsegítő szakterületen egyaránt nagy hangsúlyt fektetnek a prevencióra, hogy tudatosítsák a kiberbiztonsági kockázatokat és „erősítsék a lakosság digitális immunrendszerét”. Mint mondta, a felvilágosító üzeneteket a társadalom széles rétegének el akarják juttatni, de kiemelt célcsoportjuk a fiataloké, akiknek nagy része rendszeresen használja a közösségi médiafelületeket.


Répássy Róbert elmondta, a koronavírus-járvány és a karanténhelyzet átterelte a fiatal korosztály szociális életét az online térbe, ami számos negatív következménnyel járt, így például tovább nőtt a gyermekek sérelmére elkövetett online zaklatás, a cyberbulling, és nagyobb eséllyel lehetnek potenciális áldozatai az online csalásoknak. Ezért fontos, hogy az iskolában tematikus felvilágosító órákat tudjanak tartani az internetes böngészés, vásárlás, ismerkedés veszélyeiről. Kiemelte: a fiataloknak közvetítő szerepe is lehet, ugyanis az idősebb, az online térben bizonytalanabbul tájékozódó családtagokat a fiatalok világosíthatják fel a veszélyekről.

Szólt arról is, hogy a fogyasztóvédelem munkatársai a fogyasztói tudatosságra nevelő iskolai pályázat, valamint a fenntarthatósági témahét keretein belül hívják fel a diákok, pedagógusok figyelmét az online térben leselkedő veszélyekre. Répássy Róbert kiemelte: az online csalások vagy zaklatások áldozatai az IM fenntartásában működő áldozatsegítő központokban tudnak segítséget kérni, ahol tájékoztatást kapnak a bejelentések megtételéhez, és jogi tanácsot is kaphatnak az érzelmi segítség mellett. A csalók gyakran az áldozatok összes pénzét eltulajdonítják, ilyen helyzetekben nagy segítség lehet a kormányhivatalokban működő áldozatsegítő szolgálatnál igénybe vehető azonnali pénzügyi segély. Kiemelte ugyanakkor, hogy ez nem kártalanítás, hanem a bűncselekmény közvetlen következtében kialakult krízishelyzet orvoslása, a mindennapi élet folytatásához nyújtott segítség.

Répássy Róbert, az Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára beszédet mond a KiberPajzs elnevezéssel indított oktatási-kommunikációs program budapesti összegzõ konferenciáján 2023. november 15-én. MTI/Máthé Zoltán

Kiss Csaba dandártábornok, a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat főigazgatója arról beszélt, a szolgálat alapfeladata Magyarország szuverenitásának védelme, a nemzetbiztonsági kockázatok és kihívások elleni fellépés – napjaikban már a kibertérben is. A digitális dimenzióban elkövetett cselekmények egyaránt veszélyeztetik a szuverenitást és az állampolgárok biztonságát – emelte ki. Hozzátette, hogy a digitális világ mindannapjaink szerves része lett, a vagyon elleni bűncselekmények nagy része „beköltözött” az online térbe, ezért nélkülözhetetlen és értékteremtő a magyar emberek biztonsága érdekében létrehozott KiberPajzs együttműködés, amelyben a szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézete végzi többek között edukációs kampányait. Elmondta azt is, hogy a KiberPajzs keretében a Nemzeti Kibervédelmi Intézet az elmúlt évben „fokozottan vadászott” a banki adathalász oldalakra, publikus adatbázisok felhasználásával, nyílt forrású keresésekkel keresték a magyar bankok nevével visszaélőket.


Bugár Csaba, a Magyar Államkincstár elnöke arról beszélt, az államkincstár 52 ezer milliárd forintért felel, idén több mint 30 százalékkal növelték ügyfeleik számát. Jelenleg 840 ezer ügyfelük van, ebből 540 ezren állampapírral rendelkeznek, és jó részük nyugdíjas, 300 ezren pedig babakötvénnyel rendelkeznek. A forgalom 80 százaléka már a kibertérben bonyolódik, a számlanyitások egyharmadát az ügyfelek elektronikusan intézik. Hangsúlyozta, hogy az államkincstár alapvető érdeke, hogy a rendszerei biztonságosak legyenek, ezért nagyon fontos számukra a kiberbiztonsgi tudatosság növelése és a megtakarítások védelme. Elmondta azt is, a csalók nem kifejezetten a kincstár rendszereit támadják, de ügyfeleit keresik, ezért fejlesztik a WebKincstárt és a MobilKincstárt a csalások megakadályozása céljából.


Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára kiemelte: a digitális csatornák olcsóbbak, egyszerűbbek és gyorsabb kommunikációt tesznek lehetővé, de új kockázatokkal is járnak. Hozzátette: a koronavírus-járvány alatt „társadalmi digitális átállás” történt, ugrásszerű növekedés volt tapasztalható a digitalizációban, a szolgáltatókon is volt egy megfelelési kényszer, emiatt elmaradt a védelmi csatornák kiépítése, „a csalók pedig szagot fogtak”. Össze kell fogni a biztonságért – hangoztatta Kovács Levente.

Forrás: MTI


szerző: ÁSK