Egy idegen országban, pénz és iratok nélkül, még a legalapvetőbb dolgok is elérhetetlenné válhatnak. A Szolnoki Áldozatsegítő Központ azonban emberi választ adott a legnagyobb kiszolgáltatottságra – olvasható a szoljon.hu oldalon.
A Szolnoki Áldozatsegítő Központ (ÁSK) 2021. szeptember 6-án nyitotta meg kapuit azzal a céllal, hogy a bűncselekmények áldozatai ne maradjanak magukra. A központ munkatársai érzelmi, jogi és ügyviteli segítséget nyújtva kísérik végig az érintetteket a krízishelyzet első pillanataitól az újrakezdésig.
Kiknek nyújt segítséget az Áldozatsegítő Központ?
Sokan nem tudják, milyen lehetőségeik vannak, milyen segítséget kaphatnak, vagy egyáltalán kihez fordulhatnak. A központ munkatársai ezekben a helyzetekben nemcsak tanácsot adnak, hanem – ha kell – pszichológust biztosítanak, jogi ügyekben járnak el, sőt, olyan egyszerűnek tűnő, mégis fontos segítségeket is nyújtanak, mint egy időpontfoglalás elintézése a közigazgatási rendszerben. Az áldozatokkal gyakran azonnali segélykérelmet is benyújt a központ a Kormányhivatal felé, ha az ügyfél olyan vagyoni krízishelyzetbe került, amely a mindennapi megélhetést is veszélyezteti.
Erről a sokrétű munkáról, valamint egy különösen megrázó esetről beszélgetett a cikk szerzője Szabóné Hegedűs Dórával, a Szolnoki Áldozatsegítő Központ koordinátorával. A beszélgetés során nemcsak a központ működésének alapelveit ismertette, hanem egy konkrét, szolnoki eseten keresztül be is mutatta a mindennapi áldozatsegítő munka gyakorlati jelentőségét.
„Ő eleve éhesen jött be hozzánk a rendőrségi eljárás után. Ott volt tanúkihallgatás, az hosszú idő volt” – idézte fel Szabóné Hegedűs Dóra. „Szeretett volna lepihenni, mert kimerült volt. Ezt meg tudta tenni a központban, miközben mi intéztük a kérelmét, hogy haza tudjon utazni.” Mint mondta:
„Minden hozzánk forduló ügy más és más – nemcsak jogi, hanem emberi támogatásra is szükségük van. Az a célunk, hogy ne érezzék magukat egyedül a bajban.”
A szolnoki eset és a Szolnoki Áldozatsegítő Központ működése is jól illeszkedik ahhoz a rendszerhez, amelyről Tuzson Bence igazságügyi miniszter is beszélt a korábbi nyilatkozataiban. A tárcavezető szerint az áldozatsegítés egyre hatékonyabbá válik Magyarországon, és az ilyen központok azok a helyek, ahol az állampolgár nemcsak jogi, hanem emberi támogatásra is számíthat. A hazai áldozatsegítés ügyének stratégiai céljai és a gyakorlati működés egyaránt tükröződnek a Szolnokon történtekben.
Egyedül, papírok és pénz nélkül
Szolnokon történt az az eset, amikor egy külföldi állampolgárt ért bűncselekmény, és a sértett minden személyes iratát, pénzét és bankkártyáját is elvesztette. A rendőrség gyors és hatékony lépéseket tett: a sértettet azonnal a Szolnoki Áldozatsegítő Központba irányították. Mivel a személyazonosságát a hatóság hitelt érdemlően megállapítja, az erről szóló hivatalos irattal a központ munkatársai már meg tudták kezdeni az azonnali ügyintézést.
Az idegen országból érkező áldozat nem tudott kapcsolatba lépni saját bankjával, mivel bankkártyáját letiltotta, az elküldött támogatásokhoz sem tudott hozzáférni. A bank nem fogadta el a rendőrségi igazolást, így a központ munkatársai egy komplex segítségnyújtási folyamatot indítottak el.
„Ilyen esetben a legfontosabb, hogy megteremtsük a biztonság érzését” – mondta Szabóné Hegedűs Dóra. „Az ügyintézés csak az egyik része a munkánknak. Fontosabb, hogy érezze: nincs egyedül, van, aki végigvezeti ezen az egészen.”
Segítő közösség – együttműködésben
A Baptista Szeretetszolgálat meleg ételt biztosított a sértett számára, az ÁSK pedig pihenőhelyet nyújtott, amíg a hivatalos ügyintézés zajlott. A Kormányhivatal aznap délután megállapított és folyósított egy azonnali pénzügyi segélyt, amelyből a központ munkatársa jegyet vásárolt, és a Szolnok Városi Közterület–felügyelet közreműködésével a sértettet eljuttatták a vasútállomásra. Egyikük egészen a vonatra szállásig mellette maradt.
„A közös munka a civil partnerekkel, a rendőrséggel és a hivatalokkal lehetővé teszi, hogy gyors és emberhez méltó megoldásokat adjunk” – fogalmazott Szabóné Hegedűs Dóra. „Együtt tudtunk gondoskodni róla: kapott ételt, pénzt, utazási lehetőséget és figyelmet. Ez a központ lényege.”
Az áldozat ekkor már nyugodtan tudott felszállni a hazafelé induló járatra. A segítő folyamat nemcsak adminisztratív volt: emberi is. A központ munkatársai minden lépésénél mellette álltak, felmérték állapotát, nyugalmat és biztonságot teremtettek körülötte. A jogi segítség mellett ételt, pihenési lehetőséget, emberi figyelmet kapott.
Krízishelyzetre szabott válaszok
Az Áldozatsegítő Központ szemléletének alapja, hogy minden ügy más. Van, aki jogi tanácsot kér, van, aki érzelmi támogatásra szorul, és van, aki egyszerűen nem tudja, hogyan tovább. Ez a rugalmas, személyre szabott segítés teszi a központ munkáját pótolhatatlanná.
Forrás: szoljon.hu