Azonnal szakítsa meg a vonalat, ha ez történik! 

2025.05.22.

Lehet híres ember, magas rangú hivatalnok, egyetemista vagy idős ember. Az online csalás és telefonos megtévesztés elkövetői nem válogatósak, ügyesen igazodnak az aktuális kiszemelthez – olvasható a boon.hu oldalon.

Az online csalás nagyon aktuális, a Miskolci Áldozatsegítő Központ (ÁSK) tele van ilyen ügyfelekkel, sértettekkel. Telefonos, linkre kattintós, csomagautomatás, vagy befektetési javaslatokban érkező formái elviszik az ügyintézéseik 80 százalékát. Nagyon hangsúlyosan társadalmi rangtól és kortól független, hogy ki sétál bele a csalók csapdájába. Lehet egy magasan kvalifikált ismert ember, vagy egyetemista akinél olyan Neptun felületet hoztak létre, ami megszólalásig úgy nézett ki, mint az igazi és ezen keresztül fizette be a költségtérítését az egyetemre, vagy idős ember, aki romantikus csalás áldozata lett.

Doszpoly Orsolya, a Miskolci ÁSK koordinátora úgy látja, hogy ezek az atrocitások soha nem állnak meg, a csalóknak ez a munkájuk.

Mindig újabb és újabb csalási módot fognak kitalálni, mint ahogy azt mondhatom, hogy szinte mi is hétről hétre találkozunk újabb és újabb csalástípusokkal. Addig, amíg a lakosság nem lesz hajlandó az önedukációra, addig ennek soha nem lesz vége. Ezért jött létre a kiberpajzs.hu oldalon ahol napi szinten tájékoztatnak az aktuális csalástípuskoról és hogy ezeket hogy lehet elkerülni. Hogy kell tudatossá válni az online pénzügyeink intézésében.

Doszpoly Orsolya, a Miskolci ÁSK koordinátora

Az online csalás a tudás hiányára és az érzelmi gyenge pontokra alapoz

Már az applikációk előtti sima, online banki ügyintézések elindulásánál is rákanyarodott erre a kereseti lehetőségre egy olyan társaság, ami arra építette fel csalásait, hogy az emberek ezt nem tudják jól csinálni és nagyon könnyen kijátszható a nem tudás.

Nekem is küldözgetnek linkeket, sms-eket, hívtak már banki ügyintézők. Nagyon jó a kommunikációjuk amit én végighallattam, hogy tudjam mi történik pontosan, de ismerve ennek az egésznek a pszichológiáját mindenki másnak azt javaslom, hogy nem szabad végighallgatni. Aki nem kellően ért ennek a pszichológiájához, az belecsúszik a csalásba. Az első pillanatban még lehet, hogy meg is fordul valaki fejében, hogy ez nem valós hívás, ez valami átverés, de minél hosszabban vagyunk vonalban, annál biztosabb, hogy átvernek minket, mert úgy kezd el „énekelni a róka”, annyira hihetően és sürgetően, hogy belemegyünk akármit is kér vagy kínál a vonal túlsó végén lévő illető.

Fotó: pixabay

A legszörnyűbb az egészben talán az a pillanat, amikor leteszi a sértett a telefont, abban a pillanatban tudja, hogy átverték. Mintha egy hipnózisból ébredne. Mert hipnotikus a kommunikáció. Épp ezért ezeket a hívásokat talán úgy a legkönnyebb kezelni, ha nem hallgatjuk meg a mondandójukat. Ha például úgy kezdik, hogy bankbiztonsági okokból keresnek bennünket a pénzintézettől, mondjuk azt, hogy írjanak levelet és szakítsuk meg a hívást – javasolja a szakember.

Az időseknél különösen nagy rizikófaktor a magány. Aki a családtól nem kapja meg azt a figyelmet, amire szüksége lenne, nagyon könnyen behálózható egy olyan hívással, aminél azt tapasztalja, hogy valaki kíváncsi rá, ténylegesen érdekli az egészségügyi vagy családi állapota és ajánlatával könnyebbé és boldogabbá akarja tenni az életét. 

Romantikus csalások áldozatai is sokan vannak

Nem újszerű ez a jelenség sem és az internet lehetőséget ad mindenkinek arra, hogy kapcsolódjon embertársaihoz. De a romantikus csalás egy behálózás. Először széptevés van, felületes bókok a kertről, a profil képekről, de miután ez is egy tudatos pszichológiai hadviselés a csaló részéről, alaposan felépítve egyre mélyebbre jutnak a kiszemelt szívében, érzelmeiben. Ennek van olyan formája a fejlettebb országokban amikor már call centerekben dolgozók állnak a hamis profilok mögött és az a „foglalkozásuk”, hogy pénzt csaljanak ki az áldozatoktól mindenféle jogcímen és szerelmet generáljanak ott ahol csak tudnak. Természetesen emellett Magyarországon is jelen vannak a magányos romantikus csalók is, akik szólóban dolgoznak.

Fotó: Pexels

A beetetés része ebben a csalási formában az egyre nagyobb figyelem ráfordítás, olyan részletek dicsérete, mint az égszínkék szem, egy-egy részlet, amire a legtöbben oda sem figyelnek. Ha a korábbi bejegyzésben a kutya betegségéről írt valaki, a következő kommunikációnál rákérdeznek, hogy van most a házi kedvenc és így tovább. Ebből a kiszemelt célpont egyre inkább úgy érzi, hogy az ismerkedés jó irányba halad, végre van esélye arra, hogy megtalálta a nagy őt, mert a másik fél mindenben azt teszi, úgy reagál, úgy kommunikál, ahogy arra egész életében vágyott. A szerelemgenerálás, az összekapcsolódás máris létrejött – részletezi tapasztalatait a Miskolci Áldozatsegítő Központ koordinátora.

Néhány hét után a pénzre, átutalásokra vonatkozó kérések is valami banális dologgal indulnak. A fokozatosság itt is megjelenik. Elromlott az ATM és nem tudnak pénzt kivenni busz- vagy vonatjegyre, ott állnak az állomáson, és megkérdik a célponttól, hogy át tudna-e utalni ötezer forintot ide és ide, ahol azt készpénzként kivehetné? Az áldozat valószínűleg úgy van vele, hogy végül is csak ő van neki. Minden reggel, amikor felkel jön az üzenete amiben jó reggelt kíván, minden este ő kíván jó éjszakát, kialakult tehát egy olyan érzelmi kötődés, amikor a szív elhessegeti magától azokat a gondolatokat, hogy hátsó szándék állhat egy-egy anyagi kérés mögött.

Nehéz okosan mérlegelni egy szerelmes szívnek

Ha az összekapcsolódás létrejött és mély érzelmi kötődést érez az áldozat, akkor már nagyon nehéz racionálisan mérlegelni egy-egy olyan anyagi segítségérést, amelyben akár már nagyobb pénzösszeget kér valaki, akin szívvel-lélekkel segíteni akarunk, mert társunknak tartjuk az illetőt.

Doszpoly Orsolya kihangsúlyozza az önedukáció fontosságát és az olyan platformok használatát, mint például a korábban említett kiberpajzs.hu annak érdekében, hogy az online csalások számát visszaszoríthassuk a magyar társadalmon belül, így vármegyénkben is.


szerző: ÁSK